سرمقاله

Our spongy life
 by Mehrsan Javan





کار ما شاید این است
که میان گل نیلوفر و قرن
پی آواز حقیقت بدویم*

دیدگاه زاده ی تصمیمی آنی و ناگهانی اما متکی به آرزو و اندیشه ای دیرین بود مبنی بر اینکه دریچه ای باشد برای  آزاد نگریستن و مکانی مستقل  باشد که در آنجا هوای پاک و سالم هنری را بتوان استنشاق کرد، بنا براین نمی تواند و نخواهد خواست که ملک خصوصی و در تملک باشد.
دیدگاه را  به معنای دقیق کلمه یک شبه به راه انداختم  البته نقش دوستانی چند در همگامی و همراهی تولدش، تشویق و تایید و همفکری و همکاری آشنایان ، نیز  بسیار موثر بود   که در همین ابتدا از آنها تشکر می کنم.
نطفه اولیه دیدگاه  در نزد من بر پایه تفکری شکل گرفت که در" درباره ما" به آن پرداخته ام و سعی کرده و خواهم کرد که فضایی باشد برای آنهایی که هنر را نه برای شهرت طلبی و  کسب معروفیت پیشه کرده اند، بلکه هنر برایشان معنای زندگی و جزئی مهم از هستی و زندگی شان است. به همین خاطر نیز به بده بستان های متداول در میان جماعت هنرمند معتقد نبوده و نیستم ، هر چند که این شیوه شاید منجر به منزوی شدن و طرد شدن از سوی برخی از محافل و مجالس ادبی و هنری باشد . اما دیدگاه یک ماهه، از بدو تولدش تاکنون نشانگر این است که توانسته و موفق بوده که مخاطب خاص خود را یافته باشد و نیز پر واضح است که روی سخنش با همانهایی ست که هنر ناب را از هنر بر آمده از خودنمایی شخصی و گره گشایی عقده های فردی تفکیک کرده اند . مضاعف بر آن ایمیل های  زیادی بر تایید مواضع دیدگاه، به من دلگرمی و پشتگرمی برای ادامه این راه داده اند. همچنین دوستان عزیزی که با در اختیار نهادن آثارشان دیدگاه را پر بار و خواندنی کرده اند.
بهر حال،
بار سر و سامان دادن به مطالب و انتشار آنها در دیدگاه را به تنهایی بر دوش دارم . قصدم این بود که هر هفته با چندین مطلب تازه دیدگاه را به روز می کنم اما در طی این تجربه کوتاه دریافتم که  مطلوبیت در ارایه دیدگاه به شکل نسبی ایده آل، وقت بسیار زیادی را از من خواهد گرفت بنابراین تصمیم گرفتم کل مطالب موجود را  جمع آوری کرده و همه را در مجموعه ای که ماهانه منتشر خواهد شد بگنجانم. پس،  فعلا دیدگاه  ماهی یک بار به روز خواهد شد هر چند که با بار  زیادی از مطلب سنگین شده باشد و امیدوارم که این سبک و شیوه در ارایه دیدگاه مورد پسند  واقع شود.
 داوری دیدگاه در مورد آثاری که مورد انتشار قرار می دهد، نه پسندهای متداول روز در جامعه هنری ، بلکه ارزش های ذاتی خود اثر است. به همین خاطر نیز مرعوب " نام" و " نامداری" نبوده و نخواهد شد و میزان اعتبار، همانا میزان  صداقت و متعهد بودن به هنر راستین  و متکی بر انسانیت و آرمانهای انسانی است.
نهایت سعی را خواهم کرد که با انگیزه ای راستین، تردید ناپذیر و استوار همچنان به کار ادامه دهم و در نهایت دست دوستی و همکاری هنرمندان و هنر دوستان همگام را خواهم فشرد و از نظرات و دیدگاه های موثرشان استقبال خواهم کرد.
به همراه آرزوی روزهای بهتر برای هنر و هنرمند
                                                                                       منصوره اشرافی


*شعر از سهراب سپهری


2 comments:

Unknown said...

درود بر منصوره ی اشرفی عزیز

خسته نباشید..به قول قدیمی ها سعی تان مشکور و اجرتان ماجور..می خواستم بپرسم شما قصه هم منتشر می کنید؟

منصوره اشرافی said...

پاسخ:

سلام و تشکر. همان طور که مشاهده می کنید، بله. قصه هم در دیدگاه عرضه می شود.