سطرهایی از کتاب خاستگاه خانواده، مالکیت خصوصی و دولت - فردریش انگلس


Michael Kenna




 خاستگاه خانواده، مالکیت خصوصی و دولت


به طور تقریب سه شکل از ازدواج منطبق با سه مرحله عمده تکامل انسانی وجود دارد.  ازدواج گروهی برای  مرحله توحش، ازدواج یارگیری برای  مرحله بربریت و تک همسری با ضمیمه زنا و فحشاء برای دوران تمدن.
بین ازدواج یارگیری و تک همسری در مرحله بالایی بربریت، فرمانروایی مرد بر بردگان زن و چند همسری قرار دارد.
دقیقا می بینیم پیشرفتی صورت گرفته در رابطه با ازدواج عجیب است چرا زنان بیش از پیش از آزادی جنسی ازدواج گروهی محروم می­شوند و برای مردان محرومیتی وجود ندارد. در واقع ازدواج گروهی تا اکنون نیز برای مردان وجود دارد و رفتاری مباهات آمیز تلقی شده در حالی که برای زن جرم به حساب آمده و شدیدترین مجازاتهای قانونی و اجتماعی را در پی دارد، ولی برای مردان در نهایت بعنوان لکه اخلاقی کمرنگی و ناچیزی است که با لذت آن را می پذیرند.
با تغییر شکل هتاریسم(فحشا) کهن سنتی به کالایی سرمایه‌داری ومنطبق شدن  بیشتر آن به فحشای آشکار، نتایج فساد آمیز تر آن بیشتر می­ شود. این مسأله، مردان را بیش از زنان به فساد سوق داده، و فحشا تنها برای زنانیکه به خاطر فقر به دام آن می­افتند خوارکننده است ولی آنها نیز تا حد مردان دچارتنزل نشده در حالی که این مسله تمامی جهان مردان را تنزل می­دهد و در نُه دهم موارد، درگیر شدن طولانی با آن، به مانند کلاسی مقدماتی برای بیوفایی در زناشویی است.
اکنون در حال نزدیک شدن به تحولی اجتماعی نزدیک هستیم که در آن پایه ­های اقتصادی تک همسری موجود با همان قطعیتی که مکمل آن یعنی فحشاء نابود شد، نابود می­ گردند. منشا پیدایی تک همسری تراکم بسیار دارایی در دست یک نفر - مرد - و تمایل به باقی گذاشتن این دارایی برای فرزندانش بود. به همین منظور تک همسری برای زن ضروری و برای مرد غیرضروری شد. به گونه­ای که تک شوهری زن، در هیچ صورتی چند همسری آشکاریا پنهان مرد را متوقف نکرد.
تحول اجتماعی آینده، با تبدیلِ حداقل قسمت عمده دارایی قابل ارث دائمی- وسایل تولید- به مالکیت اجتماعی، تمام نگرانیهای موجود در مورد توارث را کاهش داد. آیا با از بین رفتن علل اقتصادی  تک همسری، این پدیده نابود خواهد شد؟
بدرستی می­توان پاسخ داد که  تک همسرى از بین نمی ­رود، بلکه تحقق کامل نیز خواهد یافت. زیرا در نتیجه انتقال وسایل تولید به مالکیت اجتماعی، بیگاری پرولتاریا از بین رفته و نیز اجبار به تسلیم برخی از زنان - که از نقطه نظر آماری قابل محاسبه است - به فحشا در قبال دریافت پول نابود می شود و تک همسری به جای از بین رفتن سرانجام واقعیت –حتی برای مردان-می ­یابد.

1884 فردریش انگلس




No comments: